• Publicistklubben

Eftervalsdebatten – tv och referat

Se sändningen från Kulturhuset i Stockholm, nu i högupplöst version.

Referat från Publicistklubbens eftervalsdebatt i Stockholm. Debatten leddes av Ulrika Knutson och Karin Eriksson från PK-styrelsen.

Paneldeltagare, från vänster till höger: Mona Sahlin (S), Helena Dyrssen (FP), Göran Hägglund (KD), Fredrick Federley (C), Peter Eriksson (MP), Mattias Karlsson (SD), Lars Ohly (V), Fredrik Reinfeldt (M).

Partitopparna fick som vanligt sin chans att hårt och skoningslöst utvärdera mediernas bevakning av valrörelsen. Det började lite försiktigt med att partiföreträdarna ganska unisont tyckte att rapporteringen skulle ha beröm för att den hade bredd, handlade om sakfrågor och inte skandaler, med bra utfrågningar och debatter i radio och tv. Men sen fanns det många olika uppfattningar om vilka missar medierna gjort.

Kampanjjournalistiken mot Mona Sahlin ”trädde över alla gränser” menade Lars Ohly och förklarade det delvis med politiserade redaktioner och en journalistik som tjänar vissa syften.

Också Mona Sahlin kritiserade Expressen som av journalistikprofessorn Kent Asp pekats ut som den tidning som mosade Mona hårdast inför valet. Hon pratade också om mätningshysterin och om hur hon fick svara på alldeles för många frågor om opinionssiffror.

Peter Eriksson tyckte det var orättvist att bara peka ut Expressen utan valde att också rikta en hård spark mot Dagens Nyheter där han menade att ledarsidorna varit mer ”sansade och neutrala” än analyserna på nyhetsplats.

Fredrik Reinfeldt trädde då till mediernas försvar med teorin att det var de rödgrönas oenighet och ofärdiga förslag som triggat rubrikmakarna. Det handlar i hög grad om förtjänad media, sa han.

Göran Hägglund ville inte anklaga nyhetsjournalisterna för att vara vridna åt något håll utan konstaterade att en bra nyhet är en bra nyhet. Han lovordade Twitter och sa att de sociala medierna sänker trösklar och gör politiken mer tillgänglig.

Sverigedemokraternas Mattias Karlsson sa att för deras del har de sociala medierna varit helt avgörande för valframgången. Eftersom partiet inte behandlas som de andra partierna av etablerade medier så följer deras sympatisörer istället bloggar och annat för att få veta var partiet står i olika frågor. Mattias Karlsson gav Sveriges Radio beröm som det av de traditionella medierna som behandlat SD mest schysst.

Folkpartiets Helena Dyrssen tyckte att det sämsta med årets valrörelse var spelteorierna och spekulationerna om eventuella valutgångar – medierna skadade människor genom att beskriva vad som skulle hända eller inte hända med dem efter valet, sa Dyrssen.

Fredrick Federley från Centerpartiet instämde och sa att medierna gick händelserna i förväg och komponerade regeringar innan valet var färdigt. Trivialisering, personifiering och maktspel blev mer intressant än sakpolitik menade Federley. Han berättade att när Centerpartiet presenterade en migrationspolitisk rapport kom en journalist, men när Federley sprang 60 meter i högklackat i Almedalen visades det på TV varje kväll.

Både Lars Ohly och Mona Sahlin talade mot slutet av debatten om hur olustigt det kändes med Kristian Luuks skojfriska tilltalston i SVT:s valvaka. Ohly sa att kantringen mot underhållningsjournalistik leder bort från det väljarna är intresserade av: fakta och kunskap. Han fick då till publikens stora glädje följdfrågan varför han själv då valde att fria i direktsändning – och svarade att DET inte var valrörelsetaktik, det var kärlek.

Aina Jutterström
Ledamot PK:s styrelse

Mer från PK Stockholm
Välkomna till PK:s eftervalsdebatt måndag 24 september

Välkomna till Publicistklubbens stora Eftervalsdebatt! Måndagen den 24 september kl.18.30 Café Panorama, Kulturhuset i Stockholm. Valbevakningen – vad tycker de granskade? Partiledare och partisekreterare från riksdagspartierna ger sin syn på… Läs mer

PK Debatt måndag 27 augusti

Det ofria ordet i Kina. Hur är det att arbeta som journalist i ett land där yttrandefrihet och mänskliga rättigheter inte respekteras? Intervju med Hanna Sahlberg, Sveriges Radios korrespondent i… Läs mer

Vill du ha en Publicistklubben-mentor?

Vill du ha en PK-mentor? Journalistiken är i snabb förändring. Samtidigt är journalistyrket en roll och en kompetens som byggs genom erfarenhet. Publicistklubben verkar för att hålla liv i samtalet… Läs mer

Publicistklubbens integritetspolicy – i enlighet med GDPR

Publicistklubbens integritetspolicy Allmänt I Publicistklubbens integritetspolicy för personuppgifter beskrivs vilka uppgifter föreningen samlar in, varför vi samlar in informationen, hur du kan ha kontroll över informationen som sparas av oss… Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem