• Publicistklubben

Journalistik i chock – erfarenheter från VG

Journalistik i chock var rubriken på PK Kalmars möte den 13 oktober. Torry Pedersen, ansvarig utgivare på Verdens Gang berättade i ord och bild om redaktionens kaotiska arbetsförhållanden efter bombdådet i Oslo i juli.

Redaktionslokalerna var skadade och avspärrade. Tidningsledningen bokade ett antal rum på ett närbeläget hotell, köpte datorer från en stormarknad och lyckades hacka sig in i sin egen programvara. Nätupplagan av Verdens Gang var igång samma kväll och besöktes av miljoner norrmän.

Torry Pedersen delade generöst med sig av de många svåra publicistiska bedömningar som redaktionsledningen stod inför. Vilka bilder kunde publiceras? När skulle granskningen av polisen inledas? Hur mycket publicitet skulle Breivik få? Den efterföljande debatten ställde också frågan om beredskapen på Kalmars redaktioner. PK

Kalmar håller nästa möte 8 november med PO Ola Sigvardsson som gäst.

 

Mer från PK Östra
Hur mår kriminaljournalistiken 2017?

Förändringar på medieområdet sker i en rasande fart. Har sociala medier påverkat kriminaljournalistikens innehåll?  Speglar journalistiken brottsutvecklingen? Journalisterna blir färre, hur märks det? Förväntan från allmänheten på vad journalistiken ska… Läs mer

Hon får årets Guldpenna – se prisutdelningen här!

  Foto: Paul Hansen Publicistklubbens pris Guldpennan tilldelas 2016 kulturjournalisten Matilda Gustavsson, med motiveringen: ”För att hon med språk och skärpa kommer under huden på både den hon porträtterar och… Läs mer

Ett viktigt meddelande från Sissela Kyle

Vill du veta mer om festen? Klicka här.  Läs mer

Tryckfriheten fyller 250 år – välkommen på fest!

250 år. Vi träffas under 1 helkväll på Kulturhuset i Stockholm den 19 december. Vi börjar klockan 1630 med debatt och utdelning av Publicistklubbens Guldpenna och bänkar oss för att… Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem