• Publicistklubben

Journalistik i chock – erfarenheter från VG

Journalistik i chock var rubriken på PK Kalmars möte den 13 oktober. Torry Pedersen, ansvarig utgivare på Verdens Gang berättade i ord och bild om redaktionens kaotiska arbetsförhållanden efter bombdådet i Oslo i juli.

Redaktionslokalerna var skadade och avspärrade. Tidningsledningen bokade ett antal rum på ett närbeläget hotell, köpte datorer från en stormarknad och lyckades hacka sig in i sin egen programvara. Nätupplagan av Verdens Gang var igång samma kväll och besöktes av miljoner norrmän.

Torry Pedersen delade generöst med sig av de många svåra publicistiska bedömningar som redaktionsledningen stod inför. Vilka bilder kunde publiceras? När skulle granskningen av polisen inledas? Hur mycket publicitet skulle Breivik få? Den efterföljande debatten ställde också frågan om beredskapen på Kalmars redaktioner. PK

Kalmar håller nästa möte 8 november med PO Ola Sigvardsson som gäst.

 

Mer från PK Östra
pkk Debatter och fest – välkommen till PK-hösten!

2016 fyller den svenska tryckfrihetsordningen 250 år. Det firar Publicistklubben med en stor fest, exklusivt för alla medlemmar i Stockholm (inte medlem? Ansök här) Dessutom arrangerar vi som vanligt debatter… Läs mer

6270580145_fc4ea5608b_b Vad händer med den journalistiska bilden?

I det nya digitala medielandskapet är bilden kanske viktigare än någonsin. Den lättillgängliga tekniken gör att allt fler fotograferar och publicerar, privat och professionellt. Vad gör detta med den journalistiska… Läs mer

Envis granskning bakom Årets Guldslev

Publicistklubbens östra krets delade på tisdagskvällen ut delat sitt årliga pris, Årets Guldslev 2015, till reportern Gun Stenehall på Norrköpings Tidningar för bevakningen av förändringarna inom äldreomsorgen i Norrköping. Gun… Läs mer

När går vi över gränsen? Debattkväll om kommersiell gränsdragning

Välkomna till en välfylld kväll med Östra kretsen: Debatt: Vi befinner oss i en tid när mediebranschen pressas ekonomiskt. Innovationslustan är stor för nya digitala produkter, såväl journalistiska som kommersiella,… Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem