• Publicistklubben

Het debatt om journalisten och varumärket

Gårdagskvällens debatt om journalisten och varumärket uppmärksammades snabbt på twitter och bloggar (läs bland andra Emanuel Karlsten, Inti Chavez Perez, Katarina O’Nils) och av Expressens papperstidning.

Se debatten igen:
Ett gott namn inom journalistiken får den som bedriver god journalistik. Så har det varit, men är den tiden snart förbi? Måste dagens journalister också skapa sig ett starkt ”varumärke” för att göra avtryck i det nya medielandskapet? Var går gränsen för vad en journalist kan göra med bibehållen trovärdighet? Är ”varumärkestänket” tecken på en kommersialisering av journalistiken och av journalisten?

I panelen:  Magnus Lindqvist, trendspanare, Amelia Adamo, M-magasin, Ebba von Sydow, frilans/SVT, Alex Schulman, Aftonbladet och TV 5, Janne Josefsson, SVT.
Samtalsledare: Stina Dabrowski, PK-ordförande

Mer från PK Stockholm
Live: Vem driver dreven?

Följ debatten här: Läs mer

PK DEBATT 10/2: Vem driver dreven?

Profilerade journalister lämnar sociala medier på grund av tonen, hatet och hoten. Vem driver dreven och vilken är agendan bakom? Mediehusen uppmanar ofta sina medarbetare att vara aktiva på twitter… Läs mer

Fick du stipendiepengar? 100 journalister delar på 2,5 miljoner kronor

Publicistklubbens Hiertanämnd delar 2020 ut över 2,5 miljoner kronor till 100 svenska journalister. Projekten spänner från resor till Grönland och Påskön, till undersökningar av queerteater i New York och elitskolor… Läs mer

Hiertapriset 2020 till Katia Wagner

Författaren och journalisten Katia Wagner får Publicistklubbens Hiertapris 2020. Motiveringen lyder: «Wagner har med tålamod, engagemang och ihärdighet bevakat frågor om sexuellt våld. Nu söker hon svaret på frågan om… Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem