• Publicistklubben

Het debatt om journalisten och varumärket

Gårdagskvällens debatt om journalisten och varumärket uppmärksammades snabbt på twitter och bloggar (läs bland andra Emanuel Karlsten, Inti Chavez Perez, Katarina O’Nils) och av Expressens papperstidning.

Se debatten igen:
Ett gott namn inom journalistiken får den som bedriver god journalistik. Så har det varit, men är den tiden snart förbi? Måste dagens journalister också skapa sig ett starkt ”varumärke” för att göra avtryck i det nya medielandskapet? Var går gränsen för vad en journalist kan göra med bibehållen trovärdighet? Är ”varumärkestänket” tecken på en kommersialisering av journalistiken och av journalisten?

I panelen:  Magnus Lindqvist, trendspanare, Amelia Adamo, M-magasin, Ebba von Sydow, frilans/SVT, Alex Schulman, Aftonbladet och TV 5, Janne Josefsson, SVT.
Samtalsledare: Stina Dabrowski, PK-ordförande

Mer från PK Stockholm
Alice Bah Kuhnke Kulturminister Demokratiminister Kulturdepartementet Statsråd Får man säga ”förorten”?  Se #pkdebatt om politiskt korrekt språk

I dagens påpassade medielandskap gäller det att hålla tungan rätt i mun – både som publicist och i sociala medier. Är det en demokratisk uppgift att inkludera, eller kan alltför… Läs mer

pkk Debatter och fest – välkommen till PK-hösten!

2016 fyller den svenska tryckfrihetsordningen 250 år. Det firar Publicistklubben med en stor fest, exklusivt för alla medlemmar i Stockholm (inte medlem? Ansök här) Dessutom arrangerar vi som vanligt debatter… Läs mer

wall Wallström, vi glömmer inte ditt löfte!

Till stöd för press- och yttrandefriheten Margot – vi glömmer inte ditt löfte! Posted by Aftonbladet TV on Wednesday, June 1, 2016 Läs mer

journo Stor uppmärksamhet för prisade journalister

I måndags mottog de turkiska fängelsedömda journalisterna Can Dündar, chefredaktör för tidningen Cumhuriyet, och kollegan Erdem Gül Publicistklubbens pris till Anna Politkovskajas minne. – Vi ska försvara pennans heder till sista… Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem