• Publicistklubben

Het debatt om journalisten och varumärket

Gårdagskvällens debatt om journalisten och varumärket uppmärksammades snabbt på twitter och bloggar (läs bland andra Emanuel Karlsten, Inti Chavez Perez, Katarina O’Nils) och av Expressens papperstidning.

Se debatten igen:
Ett gott namn inom journalistiken får den som bedriver god journalistik. Så har det varit, men är den tiden snart förbi? Måste dagens journalister också skapa sig ett starkt ”varumärke” för att göra avtryck i det nya medielandskapet? Var går gränsen för vad en journalist kan göra med bibehållen trovärdighet? Är ”varumärkestänket” tecken på en kommersialisering av journalistiken och av journalisten?

I panelen:  Magnus Lindqvist, trendspanare, Amelia Adamo, M-magasin, Ebba von Sydow, frilans/SVT, Alex Schulman, Aftonbladet och TV 5, Janne Josefsson, SVT.
Samtalsledare: Stina Dabrowski, PK-ordförande

Mer från PK Stockholm
Bidrar medierna till att sprida lögner på nätet? Välkomna på #pkdebatt

Välkommen till #pkdebatt vid Källkritikens dag 13 mars 2017, Kulturhuset, Stockholm Publicistklubben medverkar vid Källkritikens dag på Kulturhuset i Stockholm den 13 mars.  Hela arrangemanget, arrangerat av Metros Viralgranskaren, börjar kl… Läs mer

Hur mår svensk satir inför valet 2018? Se #pkdebatt här!

Välkomna till PK-debatt kl 18.30 måndagen den 6 mars, Kulturhuset, Stockholm Amerikansk satir står inför en guldålder med president Trump. Men hur ser det ut i Sverige inför valet 2018? … Läs mer

Misstron mot medierna – har vi oss själva att skylla? Se #pkdebatt här!

Välkomna på #pkdebatt den 23 januari på Kulturhuset i Stockholm! Tonläget har hårdnat mot medier och journalister. Vi sägs driva politiska kampanjer på nyhetsplats och förtiga sanningen i viktiga frågor.… Läs mer

Hon får årets Guldpenna – se prisutdelningen här!

  Foto: Paul Hansen Publicistklubbens pris Guldpennan tilldelas 2016 kulturjournalisten Matilda Gustavsson, med motiveringen: ”För att hon med språk och skärpa kommer under huden på både den hon porträtterar och… Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem