• Publicistklubben

Se debatten: Den nya hovjournalistiken

Gårdagens välbesökta debattkväll startade med en intervju med Nils Funcke under rubriken Ska PO bli MO?
Detta apropå hans nya uppdrag (från föreningen Utgivarna) att skissa på ett nytt pressetiskt systemet. PK-ordförande Stina Dabrowski ställde frågorna.

Därefter vidtog debatt om hovjournalistiken. Rubriken löd Från fjäsk till mobbning? Sedan boken ”den ofrivillige monarken” kom för exakt två år sedan har bevakningen av det svenska kungahuset radikalt förändrats.
Utöver paneldeltagarna deltog även publiken från golvet i diskussionen, bland annat Helena Giertta, chefredaktör för tidningen Journalisten, Madeleine Leijonhufvud, professor emerita i straffrätt, och Elisabeth Tarras-Wahlberg, tidigare informationschef vid hovet.

 

I panelen:

Thomas Sjöberg, författare

Bertil Ternert, informationschef vid hovet

Elisabeth Ohlson-Wallin, fotograf

Catarina Hurtig, hovexpert

Samtalsledare: Stina Dabrowski, PK-ordförande

Mer från PK Stockholm
PK-DEBATT 11/11: Facebook möter publicisterna

Publicistklubbens debatt 11/11: Läs mer

PK-DEBATT: Facebook-bossarna krävs på svar

Facebook möter publicisterna Vän eller fiende? Facebook är en enorm maktfaktor som har förändrat medielandskapet för alltid.Samtidigt har företaget varit nästintill omöjligt att ansvarsutkräva för journalister – anonymt, undvikande och… Läs mer

PK-DEBATT: Ager-Hanssens nya affärsplan sågas av Metrogrundarna

Metros ägare och nye utgivare, riskkapitalisten Christen Ager-Hanssen, fanns med på länk när Publicistklubben debatterade Metrohaveriet på måndagskvällen. Ager-Hanssen, efterlyst av kronofogden för skatteskulder, lanserade via Skype nya idéer om… Läs mer

PK-DEBATT LIVE: Metro, Mattsson och miljonerna

Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem