• Publicistklubben

Vinnare av Publicistklubbens Stora pris 2013: Jan Gradvall

Publicistklubbens Stora pris 2013 tilldelas Jan Gradvall.
Motiveringen lyder:
”Från Jörvars gosskör till Dagens Industri, från Celine Dion till Louis-Ferdinand Céline; få kulturjournalister är så i ordets bästa mening breda. Fri från genrefördomar har han i över tre decennier tonsäkert beskrivit allt som gör livet intressant – oavsett om det skapats vid spisen, i skivstudion, i tv-fabriken eller vid skrivbordet. Föredömligt feberhet fortsätter Jan Gradvall att sätta bestående avtryck i kulturlivet.”

Gradvall fick ta emot priset på Publicistklubben i Stockholm måndagen den 13 maj och här kan du se utdelningen och Stina Dabrowskis intervju med honom.

gradvall

Jan Gradvall säger:
– Jätteroligt och otroligt oväntat. Det här är det finaste jag fått och helt plötsligt känns det som om man är journalist på riktigt. Publicistklubben står ju för viktiga saker.
– Jag har märkt genom åren att jag har ett track record som påläst och intresserad av ämnet och dem jag skriver om. Nuförtiden får jag frågor från artister som vill bli intervjuade, därmed har jag ganska stort inflytande.

PK:s ordförande Stina Dabrowski, som delade ut priset, säger:
– Äntligen! Så roligt att få dela ut priset till en journalist som får sina läsare att känna sig intelligenta. Gradvall är populärkulturens främste försvarare.
– Jan Gradvall betyder hög kvalitet, en egen röst och är dessutom en generös twittergigant.

Tidigare pristagare
2012: Katarina Gunnarsson
2011: Rolf Gustavsson
2010: Lena Sundström
2009: Ulf Elfving
2008: Bitte Hammargren
2007: Tidskriften Fokus
2006: Tidskriften Situation Stockholm och tidningarna Faktum och Alumna
2005: Fredrik Laurin, Joachim Dyfvermark och Sven Bergman
2004: Carin Mannheimer
2003: Sverker Olofsson
2002: Cordelia Edvardson
2001: Bo Holmström
2000: Kristina Lindström

Mer från PK Stockholm
PK-DEBATT LIVE: Kina vs svenska medier

Läs mer

PK-DEBATT: Kina vs svenska medier

Kina vs svenska medier: Den osminkade versionen I inget annat europeiskt land driver Kina en så aggressiv kampanj mot medier som man gör i Sverige.  Ambassaden anklagar svenska medier för… Läs mer

PK-DEBATT 11/11: Facebook möter publicisterna

Publicistklubbens debatt 11/11: Läs mer

PK-DEBATT: Facebook-bossarna krävs på svar

Facebook möter publicisterna Vän eller fiende? Facebook är en enorm maktfaktor som har förändrat medielandskapet för alltid.Samtidigt har företaget varit nästintill omöjligt att ansvarsutkräva för journalister – anonymt, undvikande och… Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem