• Publicistklubben

PK-debatt 8/12: Klickad eller kickad? Bli digital eller dö! Mediepolitik – var god dröj

Se debatten här – start 18.30.

 

Kulturministern kommer till PK:s debatt måndag 8 december

– Det behövs en ny mediepolitik, har kulturminister Alice Bah-Kuhnke sagt. Vad innebär det? Och vad händer med mediefrågorna i det rådande politiska läget?

Foto: Sören Andersson/Regeringskansliet

På måndag 8 december kommer AliceBah-Kuhnke till Publicistklubben för att diskutera bland annat dagstidningarnas kris, rådande dödläge i   mediepolitiken och journalistikens digitalisering med Thomas Peterssohn, vd Mittmedia, medieforskaren Gunnar Nygren   och Journalistens chefredaktör Helena Giertta.

Kvällen inleds med att Publicistklubbens stilistpris Guldpennan delas ut. Och fortsätter sedan med två debatter om journalistikens nya villkor.

Här är det uppdaterade programmet.

Publicistklubben Stockholm bjuder in till debatt måndag 8 december 18.30.

Journalistiken är i omvandlingstid. Upplagorna rasar. Journalistjobb försvinner. Lokalredaktioner läggs ner. Samtidigt satsas på webb-tv, nya plattformar och material som ska ge många klick och delningar. Har traditionell journalistik slutat vara lönsam eller hittar den bara nya former i nya medier? Och vad händer med källkritiken i jakten på klick? Är papperstidningen dömd att dö och vad händer med journalistiken i den digitala omställningen? Kan en aktivare mediepolitik förhindra krisen? Publicistklubben ordnar den 8 december en dubbeldebatt på dessa teman. Kvällen inleds med att Publicistklubbens pris Guldpennan delas ut.

Plats: Café Panorama, Kulturhuset Stockholm Tid: Måndag 8 december 18.30-20.30 (cirkatider)

18.30 Guldpennan delas ut. Pristagaren intervjuas.

18.50 Klickad eller kickad? Katter eller kvalitet? Hur påverkar klickjakten den traditionella journalistiken? Medverkande: Jack Werner, Metro, Henrik Eriksson, Nyheter 24, Cecilia Djurberg, Medieormen/SR. Moderator: Viktor Barth-Kron, PK:s styrelse.

19.30 Paus

19.40 Digitalt först, enda vägen in i framtiden? Är papperstidningen dömd att dö? Och i så fall, när? Medverkande: Alice Bah-Kuhnke, kulturminister, Thomas Peterssohn, VD Mittmedia, Helena Giertta, chefredaktör Journalisten, Gunnar Nygren, professor Södertörns högskola. Moderator: Sakine Madon, PK:s styrelse och Björn Häger, PK-ordförande.

Välkomna,

Björn Häger, ordförande Clas Barkman, programsekreterare

Från och med i höst krävs ingen föranmälan för Publicistklubbens debattkvällar. Det går inte längre att i förväg boka bord. Vi hoppas platserna ändå ska räcka till alla. 

Rätter att beställa på plats:

Laxfilé med remouladsås och rostad potatis. alternativ: Vegetarisk moussaka.

Mat och vin/öl: 150 kr. Enbart mat: 100 kr

Preliminärt datum för nästa debatt är måndag 26 januari.   

Mer från PK Stockholm
PK-DEBATT: Facebook-bossarna krävs på svar

Facebook möter publicisterna Vän eller fiende? Facebook är en enorm maktfaktor som har förändrat medielandskapet för alltid.Samtidigt har företaget varit nästintill omöjligt att ansvarsutkräva för journalister – anonymt, undvikande och… Läs mer

PK-DEBATT: Ager-Hanssens nya affärsplan sågas av Metrogrundarna

Metros ägare och nye utgivare, riskkapitalisten Christen Ager-Hanssen, fanns med på länk när Publicistklubben debatterade Metrohaveriet på måndagskvällen. Ager-Hanssen, efterlyst av kronofogden för skatteskulder, lanserade via Skype nya idéer om… Läs mer

PK-DEBATT LIVE: Metro, Mattsson och miljonerna

Läs mer

PK-debatt: Metro, Mattsson & miljonerna

Dags för höstpremiär av PK-debatt, boka in måndagskvällen 2 september i nya lokalen Södra Teatern. Publicistklubben har ett späckat program med en rad aktuella medieprofiler från avgångne chefredaktören Thomas Mattsson till nyblivne… Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem