• Publicistklubben

Journalistik och integration – hur når nyheterna fram?

Mosaik

Sedan i mars 2016 satsar Kristianstadsbladet på den trespråkiga tidningen Mosaik med målet att bidra till integration.

Vilken roll kan journalistiken spela i ett Skåne med några av de kommuner som har tagit emot flest migranter i Sverige de senaste åren? Hur går det för dem som försöker nå nya grupper?

Detta diskuterar vi under vårens första Pk Södra-seminarium.

I panelen:

  • Inga-Lill Bengtsson, redaktör för Mosaik
  • Jörgen Svensson, chefredaktör för Kristianstadsbladet
  • Ali Alabdallah, journalist från Syrien som driver nyhetskafé i skånska kommuner
  • Anja Gatu, programutvecklingschef på P4 Malmöhus som hittar nya röster och berättelser genom aktiva strategier i vardagen
  • Jan Wifstrand, tidigare chefredaktör på Sydsvenskan som drog igång Tidningen Rosengård i början av 90-talet
  • Laid Bouakaz, forskare på Malmö högskola specialiserad på mångkultur och tvåspråkighet.

Moderatorer: Teresa Lindstedt och Karin Arbsjö, från styrelsen Publicistklubben Södra.

Publicistklubben Södra bjuder på lite plockmat och ett glas vin, öl eller alkoholfri dryck.

Tid: Den 15 februari. Insläpp klockan 18, samtalet börjar kl 18:30.

Plats: Pub Kuntze på Sankt Gertrud på Östergatan 7B i Malmö (gångavstånd från Malmö C).

För vem: Alla är välkomna och föranmälan krävs inte.

Kostnad: Fri entré. Medlemskap kostar 325 kronor per år, vi ser gärna att publicister är medlemmar. Man kan ansöka på plats.

Varmt välkomna!

FOTO: VICTOR LINDSTAMMER

 

Mer från PK Södra
PK Södra + The Conference = sant

Rapport-aganda: När politisk aktivism och journalism blandas i en krigszon PK Södra inleder höstens program tillsammans med The Conference i Malmö, som en del av den officiella sidosektionen ”The Side… Läs mer

PK Södra: Stig Ørskov om intresset för HDSydsvenskan

När danska konkurrensverket grusade JP/Politikens drömmar om att äga fler tidningar vände de blicken mot Sverige. Nu har drömmarna grusats igen – efter att HD/Sydsvenskan gått upp i Bonniers News.… Läs mer

Øresundsmedia: Är sydsvenska mediers framtid dansk?

Svenska tidningar har traditionellt sett haft svenska ägare. Men i takt med sammanslagningar och konsolideringar är ingenting längre otänkbart. På andra sidan sundet finns det flera starka danska mediehus. Är framtiden för… Läs mer

Fake news: Kampen om sanningen

På kort tid har fabricerade nyheter seglat upp som ett av de största hoten mot journalistiken och demokratin. Efter det amerikanska presidentvalet där falska nyheter användes för att föra Donald… Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem