• Publicistklubben

Medieetisk historia när MeFo bildades

När läsare, lyssnare och tittare känner sig orättvist behandlade av medierna kommer de från 2020 att kunna anmäla det till samma medieetiska instans, Medieombudsmannen, MO, och Medieetiska nämnden.
Ett stort steg mot det togs idag då Medieetikens förvaltningsorgan bildades, MeFo.

Den nybildade styrelsen för Medieetikens förvaltningsorgan.

Den nybildade styrelsen för Medieetikens Förvaltningsorgan, MeFo. Från vänster: Cilla Benkö, Sveriges Radio, Ulrika Hyllert, Journalistförbundet, Casten Almqvist, TV4, Hanna Stjärne, SVT, Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter, Sofia Wadensjö Karén, UR, Jeanette Gustafsdotter, TU – Medier i Sverige, Robert Aschberg, Publicistklubben. Foto: Peter Knudson/TV4

Medieetikens förvaltningsorgan, MeFo, ersätter Pressens samarbetsnämnd som förvaltare av det pressetiska systemet.

Till ordförande valdes vid dagens konstituterande möte Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg, som idag har rollen som ordförande i den nuvarande huvudmannen för PO och PON.

MeFo kommer att vara huvudman när PO blir MO, och PON blir MEN, vilket beräknas träda i kraft 1 januari 2020.

Dagens system, där det varit möjligt att anmäla en nätpublicering som gjorts av en tidning, men inte om samma publicering gjorts av tv eller radio, kommer nu att bli mycket enklare för den som upplever sig drabbad.

I frågor som rör den enskildes integritet kommer MO och MEN hantera samtliga anmälningar. Det gäller nätpubliceringar för alla medieformer, såväl som sändningar i radio och tv.

– Det kommer att bli betydligt lättare att förstå var man ska anmäla och vad man kan anmäla, säger Robert Aschberg, ordförande för MeFo.

Ansvarar för det nya utvidgade systemet är TU-medier i Sverige, Sveriges Tidskrifter, SVT, SR, UR, TV4, Journalistförbundet och Publicistklubben.

Vägen fram har varit lång, tio år har det tagit att komma till beslut.

Viveka Hansson, ordförande för föreningen Utgivarna säger:

– Det här är en historisk milstolpe för det medieetiska systemet och stärker trovärdigheten för ansvarstagande medier. Men framförallt är det här en seger för allmänheten och den som anser sig orättfärdigt drabbad av något medierna publicerat.

Också Journalistförbundet välkomnar utvidgningen av det självreglerande medieetiska systemet.

– Det är jättebra för trovärdigheten och den enskilde att etermediernas webbpubliceringar nu kan prövas etiskt, säger Ulrika Hyllert, ordförande för Journalistförbundet, till tidningen Journalisten.


Styrelsen för nya Medieetikens Förvaltningsorgan:

Ordinarie ledamöter:

Robert Aschberg, Publicistklubben (ordförande)

Cilla Benkö, Sveriges Radio

Ulrika Hyllert, Journalistförbundet

Casten Almqvist, TV4

Hanna Stjärne, SVT

Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter

Sofia Wadensjö Karén, UR

Jeanette Gustafsdotter, TU – Medier i Sverige

Suppelanter:

Susanna Skarrie och Anna Gullberg, Publicistklubben

Jan Fager och Daniel Nordström, TU – Medier i Sverige

Helle Klein och Olov Carlsson, Sveriges Tidskrifter

Viveca Hansson och Ulrika Jensen, TV4

Jan Helin och Anne Lagercrantz, SVT

Kerstin Bröms Lumpus och Björn Löfdahl, Sveriges Radio

Lena Strand och Anna Rastner, UR

Tove Carlén och Tomas Backlund, Svenska Journalistförbundet

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem