
Stipendierapport från Anita Johansson 
 

Mediesituationen på Island 2010 
– Allt sjönk runt omkring oss. Vi också. Ingen visste vad som skulle ske. Vi var 

som orkestern i matsalen på Titanic; vi fortsatte att spela, bättre än någonsin. 

    Karl Blöndal, andreredaktör på Morgunblaðið och ställföreträdande ansvarig 

utgivare, beskriver känslan på redaktionen hösten 2008 när Islands storbanker 

föll som dominobrickor under en och samma vecka. 

 

Ett år och  tio månader har passerat sedan kraschen när jag möter honom på 

Café Paris i Reykjavik sommaren 2010. Under ett par veckor träffar jag 

mediemänniskor, med eller utan jobb, författare och folk i affärer och på gatan.  

Jag vill veta vad som har hänt sedan de flesta medier gick i konkurs i det som på 

Island kallas "kreppan".  

    Morgunblaðið, som tidigare var Islands största tidning, gick i konkurs, tyngd 

av annonstapp och lån till nya pressar. Staten som ägde konkursboet sålde 

tidningen till fiskekvotsägare från Vestmannöarna, med Guðbjörg Matthíasdóttir 

i spetsen. De avskedade EU-vänlige chefredaktören Ólafur Stephensen och 

några veckor senare presenterades den nye chefredaktören: Davíd Oddsson, 

tidigare statsminister och riksbankschef. Kritiken har varit massiv. 

     ”Det är som att sätta Richard Nixon som chefredaktör på Washington Post 

efter Watergateskandalen”, säger Egill Helgason, isländsk journalisten och 

politiske kommentator, i en krönika i Göteborgs-Posten. 

 

     Islands största tidning, gratistidningen c, ägs i sin tur av Jon Àsgeir 

Jóhannesson, en av Island ökända finansvikingar. Han är mannen som startade 

det stora tidningskriget i Danmark. Hans bolag 365 medier dominerar 



fortfarande den isländska mediemarknaden, med sex kommersiella tv-kanaler, 

sju radiokanaler, Fréttabladid och nättidningen visir.is 

     Tidningsläsarna har i princip att välja mellan en finansviking och mannen 

som många islänningar ser som den som har störst skuld i den stora 

finanskraschen. Samtidigt ska redaktionerna bevaka ett samhälle med 

övermäktiga skulder för stat, kommuner och enskilda, med offentliga 

nedskärningar, folkliga protester och växande arbetslöshet. På mediernas 

dagordning står också EU-frågan, Icesave, kommunval och frågan om vilka som 

bär ansvaret för kraschen och hur det som skedde kunde ske. Därtill kom ett 

askmoln. 

 

  Tillbaka till Karl Blöndal. Han har jobbat för Morgunblaðið sedan 80-talet, 

bland annat som korrespondent i Berlin och USA och som ansvarig redaktör i 

drygt tio år. Han har varit med om flera chefredaktörer och är lätt uppgiven inför 

läsarnas misstroende. 

   – Det spelar ingen roll vad vi skriver eller vilken journalistik vi gör. Läsarna 

tolkar det ändå som färgat av David Oddsson och Självständighetspartiet. 

   Sedan David Oddsson tillsattes som chefredaktör hösten 2009 har 

Morgunblaðið rasat i upplaga, räckvidd och förtroende. Tryckversionen av 

tidningen blir tunnar och tunnare. 

   En av läsarna jag pratar med, en ung expedit i en av Reykjaviks butiker med 

exklusiv isländsk design, får ge röst åt det misstroende som tydligt visats i 

medieundersökningar de senaste två åren: 

    "Den jävla David Oddsson! Situationen är helt vansinnig – hur är det möjligt 

här? Det är som Kuba! David Oddsson som skapade systemet som president och 

sedan inte gjorde något åt situationen riksbankschef. Det skulle vara underligt 

att ha förtroende för den skamligaste av alla! Och Frettabladíd ägs av Jón Asger  

Johannesson – och de ska undersöka varandra och situationen. Vansinne!"  

 



   När jag senare via mejl frågar Karl om medieryktet att Morgunblaðiðs ägare 

skulle köpa Fréttabladid svarar han:  

  – Det ryktet har jag inte hört, men jag blev också tillfrågad om det var riktigt 

att David Oddsson skulle bli Morgunblaðiðs chefredaktör och jag svarade att det 

var uteslutet – nästa dag var han min chefredaktör.  

    Och tillägger att en sådan affär verkar osannolik eftersom ägarna har helt 

motsatta intressen. 

    Polariseringen mellan de båda har i hög grad präglat medieklimatet och 

läsarnas förtroende. När Ólafur Stephensen blev sparkad från den ena tidningen 

blev han i stället anställd som chefredaktör på den andra: Fréttabladid.  

    I juni förra året gjorde han en avstämning av mediesituationen på Island: 

2007 fanns fem dagstidningar på Island – alla var knutna till storbankerna. 

I finanskraschen försvann gratistidningen 24 stundir, finanstidningen 

Vidskptabladid förvandlades till veckotidning, kvällstidningen DV bytte ägare 

och blev en  tre dagars-tidning. Morgunblaðið och Fréttabladid återstår. 

Jón Asgeir Jóhannessons bolag 365 medier har 56 procent av annonsmarknaden, 

Morgunblaðiðs ägarbolag Arvakur 17 procent och public service-bolaget RÙV 

16 procent. 

    Annonsmarknaden dök och är cirka 30 procent mindre än före kraschen, 

isländska kronans kollaps har gjort papper och färg väsentligt dyrare. För bolag 

som hade skulder i utländsk valuta har skulden fördubblats. Tidningarnas 

upplagor sjönk drastiskt.  

   Nedskärningarna blev stora: en sjättedel av fast anställda journalister blev 

uppsagda, majoriteten kvinnor och medarbetare över 60 år.  

   Tidningarna har blivit tunnare, kulturmaterialet är bantat, resurserna räcker 

inte till grävande journalistik, debatt- och insändarmaterial har fått mer 

utrymme. Mindre livsstilsmaterial – eftersom konsumtionen har minskat 

radikalt. Mindre ekonominyheter. Mer inrikes- och mindre utrikesnyheter. Färre 

korrespondenter och långt färre resor. När EU, på Islands nationaldag i fjol, gav 



klartecken för Island att inleda medlemsförhandlingar, var en enda isländsk 

reporter på plats för att bevaka händelsen för fyra olika medier. 

  De journalister som har kvar sina jobb har fått sänkt lön med mellan fem och 

15 procent. Arvoden till frilansare har sänkts med en tredjedel.  

   I juni i fjol var arbetslösheten bland journalister cirka tio procent – en skyhög 

siffra på Island. Det finns inga turordningsregler vid uppsägning. Det i sin tur 

har skapat stor osäkerhet bland dem som förlorat jobbet – vad var anledningen 

till att just jag fick sluta? Det har också skapat en osäkerhet bland dem som är 

kvar: Vad vågar jag säga till min chef? 

    Journalistförbundet kunde ingenting göra annat än att vädja till mediebolagen 

– det fanns inga avtal att luta sig mot. 

 

    Ett mediebolag har behållit läsarnas och tittarnas förtroende: public service-

bolaget RÙV, som driver två radiokanaler och en tv-kanal.  

    Sigrún Stefáansdottir började som kanalchef för en radiokanal 2005. I dag är 

hon programchef för båda radiokanalerna och dessutom tv. 

    – När jag började hade jag som mål att vara en bra chef och att kanalen skulle 

göra bättre radio än tidigare.  

    Innan krisen fanns totalt 330 anställda på RÙV – sedan dess har de minskat 

med 50  (jämför med 2 100 anställda på SVT och 1 670 på SR).  Och Sigrún har 

fått ändra sitt mål: 

  –  Nu är mitt mission att ta tillvara den enorma kunskap som finns på min 

arbetsplats, att ta vara på de anställda – och att publiken ska märka så lite som 

möjligt av den enorma nedskärning vi gått igenom. 

  Även på RÙV har lönerna sänkts med 5-15 procent, mest för de högst 

avlönade, dvs cheferna. Inköpsbudgeten för utländska program sänktes med en 

tredjedel, samtidigt som programmet blev dubbelt så dyra att köpa. Endast en 

fungerande lokalradio- och tv-station finns kvar – men inga lokala sändningar. 



All egen programproduktion är nedskuren. Aldrig tidigare har RÙV sänt så 

många repriser. Även nyhetsbevakningen är kraftigt bantad. 

   I fjol hotade nya uppsägningar på RÙV men ett gott ekonomiskt resultat 

räddade situationen. Annonsintäkter klarar bolagets ekonomi när politikerna 

skär ned skattebidragen. Tidigare var RÙV licensfinansierat, men det ändrades 

till skattefinansiering när RÙV förvandlades till aktiebolag 2007. Skattemedlen 

skulle vara öronmärkta, men minskas med nio procent 2011. De öronmärkta 

medlen gör att RÙV har en utsatt position i förhållande till de politiska 

makthavarna.  

   – Detta system används i andra nordiska länder som exempel på hur man inte 

ska göra. Licens är ett mycket renare system, säger Sigrún. 

  Jag frågar både på tidningarna och RÙV om hur det står till med grävande 

journalistik på Island och får ungefär samma svar: resurserna räcker inte. 

Regeringens rapport om orsaken till krisen, en tjock bästsäljare i de isländska 

bokhandlarna i juni i fjol, har varit en källa till god journalistik. 

   Annars står DV, uppstickaren och kvällstidningen med dåligt rykte, i en klass 

för sig.  

   Tidningen, som fått ökat förtroende bland läsarna, har drivit en hård 

granskning i efterdyningarna av bankernas fall. Ibland över gränsen.  

    Tidningen är den mest förtalsstämda på Island och fälldes så sent som i 

februari 2011. En dom som upprör Blaðamannafélag Íslands, det isländska 

journalistförbundet. Islandsbloggen citerar ett uttalande att Island måste slå vakt 

om yttrandefriheten samt att domen är ett tecken på att ingen lärt något av 

finanskrisen och den då ofta okritiska journalistik som dominerade. 

Yttrandefriheten för journalister är enligt förbundet betydligt sämre än i de 

nordiska grannländerna. 

      

     Åter till Reykjavik. Jag möter Thröstur Helgason, en av journalisterna som 



mist jobbet på Morgunblaðið. Han var redaktör för tidningens kulturbilaga, som 

numera är nedlagd. Samtidigt som han blev klar med sin masterexamen i 

litteratur var en av hans vänner klar med sin i ekonomi. De började jobba 

ungefär samtidigt med samma lön. Tio år senare fanns vännen med på listan 

över de 500 rikaste i världen. De flesta finansvikingar är födda -67 eller 68. 

Thröstur minglade med dem alla på universitetet. 

    – Jag tänkte: vad vet de om internationella finanser? 

   När kraschen kom deltog Thröstur i kastrullrevolutionen utanför parlamentet, 

han skrev kritiskt om Självständighetspartiet i tidningens kulturdel och tog 

också in andra kritiska röster. Uppsägningen kom som en överraskning. I dag 

doktorerar han och saknar inte tidningslivet. 

     I en annan del av staden Gerdur Kristny, författare och krönikör. Ett kvarter 

ifrån bor David Oddsson i ett välbevakat hus.  

     Gerdur stängde snabbt av alla medier under krisen. 

     – Alla dessa stora ord varje dag: landet i bankrutt. Utan några svar vad det 

egentligen betydde, eller vad som skulle ske. Sedan kom allt skuldsättande, 

vems felet var. Häromdagen sa någon att det berodde på att vi köpt för många 

platt-tv!  

     Gerdur Kristny hade svagt förtroende för medierna redan innan krisen.  

     Två bilder hur det kunde se ut: I en nyårsenkät om året som gått och om 

framtiden var det bara bankmän som uttalade sig. Under guldåren visade en rad 

av finansvikingarna upp stora kulturella ambitioner som sponsorer och 

mecenater. En tidning hade en tävling om vem som var den bästa rika personen i 

landet. I juryn satt en rad kulturpersonligheter. Några månader senare blev fallet 

hårt för hela landet och de bästa rika – Landbankis ägare Björgólfur Thor 

Björgólfsson, Islands första miljardär och rikaste person, hans far och Islands 

näst rikaste person, Landsbankis styrelseordförande, Björgólfur Gudmunsson, 

och Jóhannes Jónsson, grundare av lågpriskedjan Bònus, far till en av de mest 



kända vikingarna Jón Asgeir Jónsson. Den rikaste av dem alla Björgólfur Thor 

Björgólfsson har bett islänningarna om förlåtelse. Ursäkten är inte accepterad. 

   Utanför Café Paris, Reykjaviks stora träffpunkt, stöter jag på Birgitta 

Jónsdóttir, en av tre parlamentsledamöter för Rörelsen, hon har en välanvänd 

och bucklig wokpanna hängande tvärs över designkappan, som vore den en 

aexelremsväska. Hon hade just demonstrerat utanför Internationella 

valutafondens kontor. Birgitta Jónsdóttir är Wikileaks representant på Island och 

kvinnan bakom Immi – The Islandic Modern Media Initiative – antaget av 

alltinget och som ska göra Island till ett paradis för fri information.  

      Än har det inte gett resultat; nya lagar är ännu inte antagna.  Karl Blöndal är 

en av dem som väntar på det nya öppna Island: 

      – Det finns historier som vi gärna vill berätta er om, men inte ha råd till, som 

till exempel hur det gick med bolagen som gick i konkurs, vad de gamla 

bankdirektörerna gör, var de får pengar ifrån, nyprivatiseringen av bankerna som 

pågår bakom stängda dörrar. 

       

Vad ska hända sedan? Några tidningar håller sig med egna som völvor siar om 

det kommande året. I fjol prickade de in vulkanutbrottet. Upplagorna stiger 

markant när spådomarna publiceras. De är detaljerade och jag lånar från 

Islandsbloggen ur Völvans spådom för 2011 i DV: 

Vid slutet av året slutar Davíð Oddsson som chefredaktör för Morgunblaðið. 

Innan dess kommer han att synas i en oväntad roll i samband med 

välgörenhetsarbete. Och tidningen kommer i allt högre grad att rikta in sig på 

och läsas av dem som delar ledningens politiska åsikter. 

 

Huvudkonkurrenten Fréttablaðið och ägarbolaget 365 kommer att säljas. Och en 

av köparna blir Guðbjörg Matthíasdóttir, som också är huvudägare i 



Morgunblaðiðs ägarbolag Árvakur. Både inom Morgunblaðið och Fréttablaðið 

väntar enligt DV:s Völva massuppsägningar och nedskärningar. 

 

Därmed försvinner Jón Ásgeir Jóhannesson också som en intressent inom 

isländska media. Men tillsammans med fadern Jóhannes Jónsson lanserar han 

under 2011 en ny affärsidé som islänningarna kommer att uppskatta 

 

 

Och Vikanvölvans spådom för 2011: 

Tuffare blir det för tredagarstidningen DV där ännu ett ägarbyte kan vara på 

gång, och mediebolaget 365 som kan styckas upp med möjlig nedläggning av 

Fréttablaðið. 

 

Anita Johansson 


