• Publicistklubben

Het debatt om journalisten och varumärket

Gårdagskvällens debatt om journalisten och varumärket uppmärksammades snabbt på twitter och bloggar (läs bland andra Emanuel Karlsten, Inti Chavez Perez, Katarina O’Nils) och av Expressens papperstidning.

Se debatten igen:
Ett gott namn inom journalistiken får den som bedriver god journalistik. Så har det varit, men är den tiden snart förbi? Måste dagens journalister också skapa sig ett starkt ”varumärke” för att göra avtryck i det nya medielandskapet? Var går gränsen för vad en journalist kan göra med bibehållen trovärdighet? Är ”varumärkestänket” tecken på en kommersialisering av journalistiken och av journalisten?

I panelen:  Magnus Lindqvist, trendspanare, Amelia Adamo, M-magasin, Ebba von Sydow, frilans/SVT, Alex Schulman, Aftonbladet och TV 5, Janne Josefsson, SVT.
Samtalsledare: Stina Dabrowski, PK-ordförande

Mer från PK Stockholm
Nya styrelsemedlemmar i Publicistklubben 2021/22

Fyra nya styrelsemedlemmar valdes in vid Publicistklubbens årsmöte. Mötet hölls på grund av coronarestriktioner helt digitalt. Lena Mellin, Aftonbladet, var årsmötesordförande. Ett 20-tal medlemmar deltog i mötet, som följdes av… Läs mer

Se hela debatten från 19/4: Kända män gråter ut – kladdig backlash?

Vi vill be så mycket om ursäkt för det tekniska strul som gjorde att livesändningen av debatten den 19/4 inte fungerade som den skulle. Nedan finns dock hela debatten bandad… Läs mer

Dagordning för årsmöte i Publicistklubbens Stockholmskrets

Nedan följer dagordning för årsmötet i Publicistklubbens Stockholmskrets. Mötet äger rum måndagen den 19 april 2021 kl 17.00 och hålls digitalt på Google Meet på grund av pandemin. Anmälan till… Läs mer

PK-debatt 19/4: Kända män gråter ut – Kladdig backlash?

Två våldtäktsanklagade kända män har fått enormt medieutrymme för sina egna partsinlagor, samtidigt som de kvinnor som anmält dem stått i skuggan av strålkastarljuset. Toppjuristen Göran Lambertz höll en livesänd… Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem