• Publicistklubben

Debatt Stockholm: Journalistik på döda träd

Gårdagskvällens fullsatta debattkväll på Kulturhusets Café Panorama i Stockholm var Publicistklubbens första för 2013.

Programmet inleddes med att två konkurrenter drabbade samman i en kraftmätning:

Thomas Mattsson, Expressen och Jan Helin, Aftonbladet möttes i en duell om bästa receptet att möta framtiden.
Rubriken var: Vem köper en kvällstidning om tio år?

Kvällens paneldebatt handlade om hur journalistiken ska överleva tidningskrisen. Nu varslas om uppsägningar och tidningskris landet över.
En framtid målas upp där journalistiken far illa och där samhällets samtal med sig självt tystnar. Hur illa är det? Är det bara papperet som hotas – eller det som publiceras?

 

I panelen (från vänster till höger):

Anders Ahlberg, publicist, tidigare Kyrkans Tidning och Medievärlden

Gunilla Kindstrand, chefredaktör Hälsingetidningar

Helena Giertta, chefredaktör Journalisten

Peder Bonnier, chef för Bonnier Tidskrifters digitala verksamhet

 

Samtalsledare (längst till vänster): Björn Häger, ledamot PK:s styrelse, programledare SR

 

 

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem