• Publicistklubben

Debatt i Sundsvall torsdag den 30 maj

Publicistklubben södra Norrland välkomnar till utfrågning och debatt

Vikariebehov? – ring journalistpoolen

Mittmedia ska starta ett bemanningsföretag. Uppdraget ska vara att ”hjälpa tidningarna i koncernen med strategisk kompetensförsörjning”.
Vad är grejen? Ett försök att slippa ovälkomna ”in-LASningar” eller ett smart sätt att säkra personalförsörjningen?

Mittmedias personalchef Carin Andersson, som bland annat har byggt upp Sydsvenskans bemanningsföretag Kompetens i Skåne och tidigare även varit personalchef vid Helsingborgs Dagblad, sitter i ”heta stolen”.

Hon frågas ut av Sofia Mirjamsdotter från PK: s styrelse.

När medierna tar ställning

När medieföretagen vill profilera sig kommer kampanjerna lika säkert som en tidning i brevlådan. Men vad finns det för risker med den här typen av ”paketerad” och ”vinjetterad” journalistik? Eller finns det tvärtom bara en massa fördelar med att redaktionerna tar ställning i vissa frågor?
Ett färskt exempel är Sundsvalls Tidnings kampanj ”Älska Stenstan”.

I panelen:
Oskar Nord, nyhetschef Sundsvalls Tidning
Marie-Louise von Bergmann-Winberg, professor i statsvetenskap
Peter Arnström, reporter Sundsvalls Tidning

De frågas ut av Pierre Ragnehag från PK: s styrelse.

Var? Restaurang Oscar, Vängåvan i Sundsvall
När? Torsdag den 30 maj. Programmet börjar kl. 19.00 (mingel från 18:30)

Anmäl dig snarast till marcus.melinder@allehanda.se för att få garanterad plats (begränsat antal stolar). Insläpp även för den som ”spontankommer” men i mån av plats. Det brukar komma många!

Varmt välkommen!

Mer från PK Södra Norrland
2000 namnunderskrifter överlämnas till Kina – idag kräver vi #FreeGuiMinhai

Över 2000 har skrivit på det öppna brevet till Kina att släppa svenske förläggaren Gui Minhai fri. Idag klockan 12 överlämnades underskrifterna vid en ceremoni utanför ambassaden. Samtidigt inleddes Publicistklubbens… Läs mer

Fick du stipendiepengar? 100 journalister delar på 2,5 miljoner kronor

Publicistklubbens Hiertanämnd delar 2020 ut över 2,5 miljoner kronor till 100 svenska journalister. Projekten spänner från resor till Grönland och Påskön, till undersökningar av queerteater i New York och elitskolor… Läs mer

PK-DEBATT 11/11: Facebook möter publicisterna

Publicistklubbens debatt 11/11: Läs mer

Debatt om Mittmedia-affären i Sundsvall

Sveriges största mediabolag köper upp Sveriges största lokaltidningskoncern. Vad kommer det betyda för de lokala läsarna och den lokala journalistiken? Kommer de vita fläckarna på mediekartan breda ut sig än… Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem