• Publicistklubben

Debatt 20/4: VAD KAN VI LÄRA AV HISTORIEN I DAGENS MEDIEKRIS?

Publicistklubben Södra i samarbete med Svensk Presshistorisk förening ställer frågan:

 

VAD KAN VI LÄRA AV HISTORIEN I DAGENS MEDIEKRIS?

Dödsdans, en dagspress i fritt fall. Liknande påstående hörs titt och tätt. Och ingen kan förneka att pressen har intäktsproblem. Men vad kan vi lära av mediehistorien? Jo, en hel del!
Hör:

Bertil Torekull – legendarisk chefred på bl a SvD, Östgöta Corren och startade DI

Lars-Åke Engblom – medieprofessor, presshistoriker, tidigare 20 år på SVT.

Annika Bergström – docent vid JMG, som vet allt om medievanor och sociala medier.

 

Diskussionsledare: Åke Pettersson, frilans, tidigare mediejournalist på SR.

 

Plats: Moriskan I Malmö, måndagen den 20 april kl 18.00 för dem som vill äta.

Kostnad: 155 kr för buffé. Anmäl i så fall till pia.lobell@skd.se , helst senast på måndag den 13/4.

Annars kom till diskussionen som börjar kl 18.30!

 

Välkomna till Moriskan!

 

Publicistklubben Södra

https://www.facebook.com/pk.sodra?fref=ts

https://www.youtube.com/channel/UCj1Ql090a0OONbRF5-x-BHw

 

Presshistoriska föreningen
http://presshistoria.se

 

 

 

 

 

Mer från PK Södra
PK Södra 20/10 – på Tivoli i Helsingborg

NÄR: Onsdag 20/10 klockan 18.00 VAR: Tivoli, Helsingborg Äntligen! Nu är det dags igen för AW med PK Södra – och den här gången är vi på Tivoli i Helsingborg! … Läs mer

PK Debatt 4/10: När journalisten blir influencer

Se senaste debatten här. Läs mer

Niklas Orrenius om Lars Vilks

Söndagen 3/10 avled konstnären Lars Vilks i samband med en trafikolycka. Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg intervjuade journalisten och författaren Niklas Orrenius om Lars Vilks eftermäle och betydelse för debatten om… Läs mer

DEBATT: När journalisten blir influencer

NÄR PUBLICISTEN BLIR INFLUENCER PK-Debatt 4 oktober, kl 18.30 Hur värnar enskilda reportrar och medieföretag trovärdighet och oberoende? Vad kan man göra och vad kan man inte göra som journalist?… Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem