• Publicistklubben

Det nya annonskriget

Har mediehusen äntligen kommit på hur de ska rädda journalistiken – eller håller de på att gräva sin egen grav? 

År 2015 ser ut att bli genombrottsåret för nya annonstrender som olika typer av branded content, tex native advertising och programmatic buying, annonsvisningar som baseras på data om läsarna. Optimisterna tror att tidningarna därmed kan ta tillbaka annonsörerna från Google och Facebook. Pessimisterna varnar för att hela den journalistiska trovärdigheten står på spel.

Vi samlar en panel för att prata om vad som händer när annonsörer lockas med att de får sponsra artiklar eller köpa annonser utifrån insamlad data om läsekretsen.

Malin Ekman, frilansjournalist, specialiserad på mediefrågor
Cecilia Krönlein, chefredaktör, Göteborgsposten
Fredric Karén, chefredaktör, Svenska Dagbladet
Sigge Ennart, chef/grundare av Aftonbladets partnerstudio
Stefan Melesko, docent medieekonomi, Högskolan i Jönköping

Moderator: Helena Giertta, chefredaktör, Journalisten

Ett annat sätt att finansiera journalistiken är med sk crowdfunding, något som under senare år lanserats som en tänkbar modell, vid sidan av Public Service och reklamfinansierade medier. Är detta ett realistiskt alternativ? Och kan crowdfunding ändra journalistikens innehåll?

Frilansjournalisten Sofia Hultqvist ställer frågorna till Brit Stakston från Blank Spot Project, som slog rekord i crowdfunding i Sverige när de tidigare i år drog in en miljon kronor till sitt projekt.


Denna kväll kommer vi även att dela ut Johannapengen, som går till en journalist med västsvensk anknytning som har gjort den bästa publicistiska gärningen det senaste året.


Dag:
 Måndagen den 11 maj, 2015
Tid: 18.00
Plats: Pustervik, Järntorgsgatan 12, Göteborg
Insläpp från klockan 17.00 för dem som vill ta en soppa för 65 kronor inklusive bröd och ost eller något annat från Pusterviks meny. Ingen föranmälan krävs. Bara att komma – och tag gärna med en god vän. Kan du inte komma själv så kan du i alla fall tipsa dina kompisar.

Varmt välkomna!

Styrelsen

Mer från PK Västra
PK Debatt 4/10: När journalisten blir influencer

Se senaste debatten här. Läs mer

Niklas Orrenius om Lars Vilks

Söndagen 3/10 avled konstnären Lars Vilks i samband med en trafikolycka. Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg intervjuade journalisten och författaren Niklas Orrenius om Lars Vilks eftermäle och betydelse för debatten om… Läs mer

PK Västra LIVE 6/10: Sprängningen i Göteborg – hur skötte sig medierna?

En vecka efter sprängningen som på flera plan skakade om Göteborg: Hur hanterade vi i medierna uppdraget? Vad gick för fort? För långsamt? Vad var bäst? Mindre bra? Hur var… Läs mer

DEBATT: När journalisten blir influencer

NÄR PUBLICISTEN BLIR INFLUENCER PK-Debatt 4 oktober, kl 18.30 Hur värnar enskilda reportrar och medieföretag trovärdighet och oberoende? Vad kan man göra och vad kan man inte göra som journalist?… Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem