• Publicistklubben

Pressetiken under press – debatt i Sundsvall den 14 mars

Pressetiken satt under press

Det moderna medielandskapet ställer höga krav på etiska överväganden i realtid. Utgivarbesluten flyttar ibland ner på enskild reporternivå när direktrapporteringar och snabba händelseutvecklingar skruvar upp tempot.

Dock kan man se att antalet anmälningar mot lokaltidningar har minskat markant på tio år. Något som Allmänhetens Pressombudsman tror beror på att journalistkåren har professionaliserats.

En nyhet under 2015 var att antalet anmälningar med politisk grund ökade. Främst handlade det om anmälningar från medlemmar och sympatisörer till Sverigedemokraterna.

Kom och lyssna på en intressant diskussion och debatt om det pressetiska systemet, detta jubileumsår då Pressens Opinionsnämnd fyller 100 år. Hur ser tendenserna ut när det gäller antalet anmälningar och hur påverkas pressetiken i dagens höga nyhetstempo?

I panelen:
Ola Sigvardsson, PO
Sara Johansson, journalist Sveriges Radio
Karin Näslund, redaktionschef ST/Allehanda

Var? Oscar matsal & bar
När? Måndag 14 mars. Programmet börjar kl. 19.00 (mingel från 18:30)

Anmäl dig snarast till marcus.melinder@norran.se för att få garanterad plats.

Varmt välkommen!

Mer från PK Södra Norrland
2000 namnunderskrifter överlämnas till Kina – idag kräver vi #FreeGuiMinhai

Över 2000 har skrivit på det öppna brevet till Kina att släppa svenske förläggaren Gui Minhai fri. Idag klockan 12 överlämnades underskrifterna vid en ceremoni utanför ambassaden. Samtidigt inleddes Publicistklubbens… Läs mer

Fick du stipendiepengar? 100 journalister delar på 2,5 miljoner kronor

Publicistklubbens Hiertanämnd delar 2020 ut över 2,5 miljoner kronor till 100 svenska journalister. Projekten spänner från resor till Grönland och Påskön, till undersökningar av queerteater i New York och elitskolor… Läs mer

PK-DEBATT 11/11: Facebook möter publicisterna

Publicistklubbens debatt 11/11: Läs mer

Debatt om Mittmedia-affären i Sundsvall

Sveriges största mediabolag köper upp Sveriges största lokaltidningskoncern. Vad kommer det betyda för de lokala läsarna och den lokala journalistiken? Kommer de vita fläckarna på mediekartan breda ut sig än… Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem