• Publicistklubben

Debatt om Mittmedia-affären i Sundsvall

Sveriges största mediabolag köper upp Sveriges största lokaltidningskoncern.

Vad kommer det betyda för de lokala läsarna och den lokala journalistiken?
Kommer de vita fläckarna på mediekartan breda ut sig än mer?
Vilka blir konsekvenserna när ägarkoncentrationen i mediabranschen nu förstärks ytterligare?

Publicistklubben bjuder in till debatt onsdag den 20;e februari. En vass panel är städslad för att diskutera frågan:

Lars Truedson, föreståndare för Institutet för mediestudier,
Kajsa Falasca, lektor i media- och kommunikationsvetenskap vid Miunm
Johanna Hejdenberg, sektionsordförande för SJF samt;
Robert Rosén, tidigare chefredaktör för Gefle Dagblad och en av de mest initierade i turerna kring MittMedia-affären.

När? den 20:e februari. Vi startar med lite mingel 18.00.
Var? Grönborgs, Storgatan 73 vid Mittuniversitetet.

Detta är ett arrangemang i samarbete med journaliststudenternas klubb JFS.

Mer från PK Södra Norrland
PK Debatt 4/10: När journalisten blir influencer

Se senaste debatten här. Läs mer

Niklas Orrenius om Lars Vilks

Söndagen 3/10 avled konstnären Lars Vilks i samband med en trafikolycka. Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg intervjuade journalisten och författaren Niklas Orrenius om Lars Vilks eftermäle och betydelse för debatten om… Läs mer

DEBATT: När journalisten blir influencer

NÄR PUBLICISTEN BLIR INFLUENCER PK-Debatt 4 oktober, kl 18.30 Hur värnar enskilda reportrar och medieföretag trovärdighet och oberoende? Vad kan man göra och vad kan man inte göra som journalist?… Läs mer

Farida Nekzad är årets Anna Politovskaja-pristagare

Årets mottagare av priset till Anna Politovskajas minne är den afghanska journalisten Farida Nekzad, som lyckades fly landet när talibanerna tog över. Här intervjuas hon av Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg: Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem