• Publicistklubben

PK-debatt: Metro, Mattsson & miljonerna

Dags för höstpremiär av PK-debatt, boka in måndagskvällen 2 september i nya lokalen Södra Teatern. Publicistklubben har ett späckat program med en rad aktuella medieprofiler från avgångne chefredaktören Thomas Mattsson till nyblivne chefredaktören Christen Ager-Hanssen som medverkande. Missa inte!

Metro – framgångssagan som kraschade

Under sina glansdagar hade gratistidningen 18 miljoner läsare i 23 länder världen över. För en knapp månad sedan gick Metro i graven och hela Stockholmsredaktionen fick sparken. 

“Journalister passar inte in i Metros affärsplan”, hävdar tidningens ägare och vd Christen Ager-Hanssen som tog nedläggningsbeslutet. Samtidigt har han själv tagit uppgiften som chefredaktör och ansvarig utgivare för Metro. På Publicistklubbens scen möter han nu grundaren Robert Braunerhielm och Pelle Törnberg, före detta koncernchef, som var med och gjorde Metro till en framgångsmaskin under papperstidningens glansdagar.

Vad gick snett? Kan idén om att sälja debattplats i omstöpt Metro funka? Och vad ska andra kämpande tidningar göra för att komma på fötter i ett allt kargare medielandskap?

Anna Körnung, chefredaktör för Lokaltidningen Mitt i, som just räddats från konkurs och Åsa Larsson, som skapade en innovativ journalistisk produkt i Metros Viralgranskaren ger sin syn på saken.

Fick publicisten kicken?

Men först på scen i Publicistklubbens första höstdebatt – Thomas Mattsson. Hyllad och hatad – och en av vår tids mest energiska publicister. 

Efter tio år som chefredaktör och över en kvarts sekel på Expressen totalt, klev Thomas Mattsson av sin post i somras. 

Fick han sparken? Dagens Media påstår det i en stort uppslagen artikel, men själv vill han inte gå in på skälen och bekräfta uppgifterna. Vad tycker Mattsson idag om sin supersatsning på kvällstidnings-tv, prisbelönt men ifrågasatt för den höga kostnaden? Och vilket blir hans nästa projekt? För ingen tror att Mattsson kan hålla sig ifrån journalistiken särskilt länge.

 Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg, själv verksam på gamla konkurrenten Aftonbladet, frågar Thomas Mattsson om hur det egentligen gick till när han slutade på Expressen.

Kvällens panel:

Thomas Mattsson, tidigare chefredaktör Expressen och grundare till Metro-konkurrenten Stockholm News

Christen Ager-Hanssen, vd, ägare och ansvarig utgivare, Metro (med i debatten på länk från London)

Robert Braunerhielm, grundare, Metro

Pelle Törnberg, tidigare vd och koncernchef, Metro International

Åsa Larsson, grundare, Metros Viralgranskaren

Anna Körnung, chefredaktör lokaltidningen Mitt i

Debattledare: Robert Aschberg, ordförande i Publicistklubben 

Måndagen den 2 september, Södra Teatern, Mosebacke torg 1, Stockholm.

Dörrarna öppnar 17:30. Debatten drar igång kl 18:30. Mat och dryck serveras.

Mer från Debatt
PK-debatt 19/4: Kända män gråter ut – Kladdig backlash?

Två våldtäktsanklagade kända män har fått enormt medieutrymme för sina egna partsinlagor, samtidigt som de kvinnor som anmält dem stått i skuggan av strålkastarljuset. Toppjuristen Göran Lambertz höll en livesänd… Läs mer

Uttalande: Frige Gui Minhai!

Tre år sedan den svenske medborgaren Gui Minhai kidnappades på tåg i Kina I dag (20/1) präglas nyhetsförmedlingen av den för demokratin så viktiga installationen av USAs president Joe Biden.… Läs mer

PK stöttar Realtid: SLAPP är ett hot mot pressfriheten

Publicistklubben har tillsammans med Svenska PEN, Reportrar utan gränser och Svenska Journalistförbundet gjort ett uttalande om de juridiska åtgärder som riktas mot finanstidningen Realtid genom metoden SLAPP (Strategic Litigation Against… Läs mer

PK Södra LIVE: Patrik Lundberg, Arkivdyket och Sandra Martinsson

När och var: Onsdagen 9 december 18:15 via Facebook Live/Youtube. PK Samtal: Sandra Martinsson I höstas återvände Sandra Martinsson till Sveriges Radio som kanalchef för P4 Malmöhus. Efter att ha… Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem