• Publicistklubben

PK-DEBATT LIVE: Metro, Mattsson och miljonerna

PK-debatt: Metro, Mattsson & miljonerna

Dags för höstpremiär av PK-debatt, boka in måndagskvällen 2 september i nya lokalen Södra Teatern. Publicistklubben har ett späckat program med en rad aktuella medieprofiler från avgångne chefredaktören Thomas Mattsson till nyblivne chefredaktören Christen Ager-Hanssen som medverkande. Missa inte!Metro – framgångssagan som kraschadeUnder sina glansdagar hade gratistidningen 18 miljoner läsare i 23 länder världen över. För en knapp månad sedan gick Metro i graven och hela Stockholmsredaktionen fick sparken. “Journalister passar inte in i Metros affärsplan”, hävdar tidningens ägare och vd Christen Ager-Hanssen som tog nedläggningsbeslutet. Samtidigt har han själv tagit uppgiften som chefredaktör och ansvarig utgivare för Metro. På Publicistklubbens scen möter han nu grundaren Robert Braunerhielm och Pelle Törnberg, före detta koncernchef, som var med och gjorde Metro till en framgångsmaskin under papperstidningens glansdagar.Vad gick snett? Kan idén om att sälja debattplats i omstöpt Metro funka? Och vad ska andra kämpande tidningar göra för att komma på fötter i ett allt kargare medielandskap?Anna Körnung, chefredaktör för Lokaltidningen Mitt i, som just räddats från konkurs och Åsa Larsson, som skapade en innovativ journalistisk produkt i Metros Viralgranskaren ger sin syn på saken.Fick publicisten kicken?Men först på scen i Publicistklubbens första höstdebatt – Thomas Mattsson. Hyllad och hatad – och en av vår tids mest energiska publicister. Efter tio år som chefredaktör och över en kvarts sekel på Expressen totalt, klev Thomas Mattsson av sin post i somras. Fick han sparken? Dagens Media påstår det i en stort uppslagen artikel, men själv vill han inte gå in på skälen och bekräfta uppgifterna. Vad tycker Mattsson idag om sin supersatsning på kvällstidnings-tv, prisbelönt men ifrågasatt för den höga kostnaden? Och vilket blir hans nästa projekt? För ingen tror att Mattsson kan hålla sig ifrån journalistiken särskilt länge. Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg, själv verksam på gamla konkurrenten Aftonbladet, frågar Thomas Mattsson om hur det egentligen gick till när han slutade på Expressen.Kvällens panel:Thomas Mattsson, tidigare chefredaktör Expressen och grundare till Metro-konkurrenten Stockholm NewsChristen Ager-Hanssen, vd, ägare och ansvarig utgivare, Metro (med i debatten på länk från London)Robert Braunerhielm, grundare, MetroPelle Törnberg, tidigare vd och koncernchef, Metro InternationalÅsa Larsson, grundare, Metros ViralgranskarenAnna Körnung, chefredaktör lokaltidningen Mitt iDebattledare: Robert Aschberg, ordförande i Publicistklubben

Posted by Publicistklubben on Monday, September 2, 2019
Mer från Debatt
Kallelse: Publicistklubbens årsmöte 7/9 på Södra Teatern

Publicistklubbens uppskjutna årsmöte hålls 7 september kl 17.00, med ett maximalt deltagarantal av 50 personer på plats och övriga deltagare via länk. Se nedan för instruktioner kring deltagande. Publicistklubben Stockholm… Läs mer

Tekniskt fel – hela sändningen läggs ut i efterhand

Vid måndagens livesända PK-debatt med rubriken Korrarna och Corona inträffade ett sändningsavbrott efter cirka 45 minuter. Tyvärr gick det inte att få upp sändningen igen. Debatten spelades dock in, och… Läs mer

LIVE PK-Debatt: Korrarna om Corona

När andra länder stänger gränser och klappar igen skolor, restauranger och butiker så väljer Sverige att hålla stora delar av samhället öppet. Internationella medier rapporterar både kritiskt och imponerat om den… Läs mer

PK-debatt: Så sköter medierna klimatbevakningen

Het aktivism eller sval granskning? PK tar tempen på klimatjournalistiken Debatt med Björn Wiman, kulturchef DN, Erika Bjerström, Klimatkorrespondent SVT, Matilda Nyberg, Expressens klimatredaktion. Samtalet leds av Mats J Larsson,… Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem