• Publicistklubben

PK-debatt 18/1: Twittrande Trump och mediernas misstag

När våldsamma Trump-anhängare stormade Kapitolium i Washington förra veckan blev reaktionerna otaliga och häftiga världen över.
 
I kölvattnet av händelsen har svenska public service-medier anklagats för att ha varit för tafatta i sin rapportering om en lögnaktig president.

Hur har svenska medier generellt rapporterat om Trumps tid i Vita huset? 

Den avgående presidentens senaste agerande ledde till att hans konton stängdes ned av Facebook, YouTube, Instagram och Twitter. Samtidigt drog Apple, Google och Amazon ur pluggen till nätverken där hans mest fanatiska anhängare håller till.

Vilket ansvar har techgiganterna, med makt att i praktiken tysta en president och hans väljare?

I panelen:
Karin Pettersson, kulturchef Aftonbladet
Jan Helin, mediedirektör SVT
Nils Funcke, journalist och debattör i yttrandefrihetsfrågor
Bino Drummond, medlem i republikanerna och kommunpolitiker för Moderaterna

Debatten leds och modereras av Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg och hålls denna månad i Journalistförbundets lokaler i Stockholm.

Dessutom kommer den nye Medieombudsmannen Caspar Opitz till PK-scenen för att berätta om sitt nya jobb.

Hela debatten livesänds via Publicistklubbens Facebooksida. Sändningen går även att följa via Publicistklubben.se måndagen den 18 januari, kl. 18.30.

På grund av rådande pandemi och Folkhälsomyndighetens rekommendationer tar vi inte emot publik på plats till den här debatten, utan hänvisar till sändningen på Facebook och publicistklubben.se.

Kommentera gärna och ställ frågor i chatten på Facebook eller till vårt Twitter-konto: @PK_Stockholm.

Sändningen går också att se i efterhand.
Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem