• Publicistklubben

PK Södra LIVE: Clubhouse, klimatsmarta tidningar, guld från läsarintäkter

När och var: Torsdagen 25 februari 18:00 via Facebook Live/Youtube.

PK Samtal: Den klimatsmarta papperstidningen

På Bjärehalvön har den gratis lokaltidningen Bjäre NU tagit steget och blivit en klimatkompenserad tidning. Men vad betyder det? Och hur ser en hållbar redaktion ut? PK Södra gästas av tidningens chefredaktör och Vd Joakim S. Ormsmarck vars mål är att Sveriges klimatsmartaste redaktion.

PK Samtal: Läsarintäkternas tid

Mediekoncernen Gota Media, ägare till bland annat Kristianstadsbladet, Trelleborgs Allehanda, Sydöstran och Blekinge Läns Tidning, meddelade nyligen att man nyanställer 25 nya journalister till följd av ökade läsarintäkter. BLT:s chefredaktör och ansvarige utgivare Mimmi Karlsson Bernfalk gästar via länk för att prata om vad detta kommer att betyda för mediebevakningen i Blekinge.

Ida Ölmedal, kulturchef på Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad. Foto: HD-SDS

PK Samtal: Clubhouse, arena för nyheter eller bara content-produktion?

Den slog ner som en bomb och gick sedan som en löpeld bland landets medieelit: Den nya sociala medierplattformen Clubhouse, unik för användare av iPhones med krav på enskilda inbjudningar och baserad på röstdeltagande i specifika ”rum” för enskilda ämnen. Men vem är Clubhouse egentligen till för och har journalister låtit sig charmas av nyhets behag? Är det en arena för personlig marknadsföring och varumärke eller finns det genuint fruktbara samtal? Och finns det genuina nyheter att rapportera från samtalen eller är det bara skvaller-rapportering eller arena för content-produktion? Ida Ölmedal, kulturchef på Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad, gästar PK Södra för att prata om klubbhuset.

Mer från PK Södra
PK Södra 20/10 – på Tivoli i Helsingborg

NÄR: Onsdag 20/10 klockan 18.00 VAR: Tivoli, Helsingborg Äntligen! Nu är det dags igen för AW med PK Södra – och den här gången är vi på Tivoli i Helsingborg! … Läs mer

PK Debatt 4/10: När journalisten blir influencer

Se senaste debatten här. Läs mer

Niklas Orrenius om Lars Vilks

Söndagen 3/10 avled konstnären Lars Vilks i samband med en trafikolycka. Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg intervjuade journalisten och författaren Niklas Orrenius om Lars Vilks eftermäle och betydelse för debatten om… Läs mer

DEBATT: När journalisten blir influencer

NÄR PUBLICISTEN BLIR INFLUENCER PK-Debatt 4 oktober, kl 18.30 Hur värnar enskilda reportrar och medieföretag trovärdighet och oberoende? Vad kan man göra och vad kan man inte göra som journalist?… Läs mer

Läs mer om:

Om Publicistklubben

PK:s viktigaste uppgifter är två: Att slå vakt om tryck- och yttrandefriheten och att främja debatt. Båda är lika viktiga. Du behöver PK, eftersom du och tusentals PK-medlemmar i hela landet skapar en konkret arena för det offentliga samtalet i Sverige. PK är en av de viktigaste platserna för det publicistiska samtalet.

Läs mer om oss

Bli medlem

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.

Bli medlem