PK-debatt 4/10: När journalisten blir influencer

Av: PK Stockholm 4 oktober 2021

Hur värnar enskilda reportrar och medieföretag trovärdighet och oberoende? Vad kan man göra och vad kan man inte göra som journalist?

Med ett år kvar till valet är frågan hetare och mer aktuell än någonsin.

Kritikstormen mot Carina Bergfeldt har varit stark den senaste månaden, men det finns fler exempel där åsikterna går isär om vad en journalist inte bör göra för att inte riskera oberoende och trovärdighet.

Är det ok att festa med makthavare man bevakar? Kan man hålla på ett fotbollslag i Allsvenskan och rapportera om fotbollen ändå? 

Rätten att ha en politisk åsikt är inte samma sak som att det är lämpligt att visa den offentligt, så hur tänker medieföretagen kring riktlinjer och sociala medier-policies?

Medverkande:

Anne Lagercrantz, divisionschef SVT 

Axel Gordh Humlesjö, reporter Uppdrag Granskning

Therese Rosenvinge, producent Medierna i P1

Klas Granström, chefredaktör och ansvarig utgivare Expressen

Debatten leds av Robert Aschberg, ordförande Publicistklubben

Bli medlem i Publicistklubben

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.