PK-debatt 4/10: När journalisten blir influencer
Hur värnar enskilda reportrar och medieföretag trovärdighet och oberoende? Vad kan man göra och vad kan man inte göra som journalist?
Med ett år kvar till valet är frågan hetare och mer aktuell än någonsin.
Kritikstormen mot Carina Bergfeldt har varit stark den senaste månaden, men det finns fler exempel där åsikterna går isär om vad en journalist inte bör göra för att inte riskera oberoende och trovärdighet.
Är det ok att festa med makthavare man bevakar? Kan man hålla på ett fotbollslag i Allsvenskan och rapportera om fotbollen ändå?
Rätten att ha en politisk åsikt är inte samma sak som att det är lämpligt att visa den offentligt, så hur tänker medieföretagen kring riktlinjer och sociala medier-policies?
Medverkande:
Anne Lagercrantz, divisionschef SVT
Axel Gordh Humlesjö, reporter Uppdrag Granskning
Therese Rosenvinge, producent Medierna i P1
Klas Granström, chefredaktör och ansvarig utgivare Expressen
Debatten leds av Robert Aschberg, ordförande Publicistklubben
Bli medlem i Publicistklubben
Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.