Medieutredningen. Och sen då? Se #pkdebatt här!

Av: Björn Häger 7 november 2016

Del 1:

Del 2:

 

Presstödet blir mediestöd. Ett nytt statsfinansierat mediebolag ska skapas för att rapportera från underbevakade områden. Men de ekonomiska förutsättningarna ändras inte för mediebranschen i en tid då bolag som Facebook och Google kapar åt sig en allt större del av annonskakan.

  • Vad borde Medieutredningen ha föreslagit?
  • Vem rår på de digitala jättarna?
  • Vem borde få det nya presstödet?
  • Hur kan nya digitala aktörer uppmuntras?
  • Vad ska det nya mediebolaget göra?
  • Varifrån ska pengarna till det tas? Från SVT och SR?

Publicistklubben diskuterar förslagen från Medieutredningen. Och vad den borde ha innehållit.

Vi kommer även passa på att byta några ord om mediernas roll i USA-valet. Vad var det som hände? Vilka slutsatser finns att dra? 

När? Kl 18.30 måndagen den 14 november.

Var? Café Panorama, på plan 5, Kulturhuset, Sergels torg.

Medverkar gör bl.a:

Jack Werner, frilansjournalist

Gunilla Kindstrand, kulturjournalist

Malin Ekman, mediereporter SvD

Unn Edberg, vice vd tidningen Chef, ordförande Sveriges tidskrifter

Nils Funcke, frilans

Berit Högman (s), vice gruppledare för S i riksdagen

Fler deltagare kan tillkomma och på olika sätt tas in i diskussionen. 

Ämnet engagerar många i branschen. Och detta “möte” i Publicistklubben kommer därför att öppna för en större inslag diskussion med olika branschföreträdare i publiken än vid våra traditionella debatter.

Meny: Ugnsbakad lax file med örtsås och kokt potatis. Vegetarisk lasagne

Mat och vin/öl 150 kr. Enbart mat 100 kr.

Debatten går även att se här på vår webbsida publicistklubben.se, direkt och i efterhand.

Kommentera på: #pkdebatt

Välkomna!

Björn Häger, ordförande     Clas Barkman, programsekreterare

Bli medlem i Publicistklubben

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.