Gemensamt uttalande från PK och PEN om journalisterna på Ship to Gaza

Av: Ola Henriksson 8 juli 2011

På måndagskvällen den 27 juni kom beskedet att Israels premiärminister Netanyahu dragit tillbaka hotet mot de journalister som bevakar ”Ship to Gaza”-konvojen”. Enligt ett tidigare pressmeddelande skulle de som följde med skeppen som oberoende journalister stämplas som ”persona non grata” och beläggas med ett tioårigt inreseförbud.

Reportrar utan gränser reagerade skarpt på utspelet och dess svenske ordförande Jesper Bengtsson slog i ett pressmeddelande fast att ”det är en grundläggande rättighet att som journalist vara på plats och bevaka en händelse eller en utveckling.”

Såväl Publicistklubben som svenska PEN välkomnar detta återvändande till normala spelregler inom den internationella nyhetsbevakningen. Vi ställer oss helt bakom reportrar utan gränsers bedömning. Hotet från Israeliska regeringens presstalesman Oren Helman var ytterligare ett exempel på hur också demokratier allt oftare hindrar en oberoende nyhetsbevakning. I samband med en kontroversiell aktion som Ship to Gaza-konvojen är det av största vikt att olika pressröster kan göra sig hörda för att omvärlden ska kunna bilda sig en uppfattning om vad som sker.

Ulrika Knutson
Ordförande Publicistklubben

Ola Larsmo
Ordförande Svenska PEN

Skrivet den 27 juni, men publicerat på publicistklubben.se först den 8 juli.

Bli medlem i Publicistklubben