Nu måste vi prata om textreklamen!
Seminarie i Stockholm om gränsdragningen mellan oberoende journalistik och redaktionell information som kan gynna kommersiella intressen.
Gränsdragningen mellan å ena sidan oberoende journalistik och å andra sidan redaktionell information som riskerar att alltför mycket gynna kommersiella intressen – och därmed trovärdigheten – har alltid diskuterats. Den ställer i dag, än mer, journalister och utgivare, inför svåra beslut och utmaningar.
Vi har riktlinjer om textreklam, men hur hanterar vi frågan i praktiken? Kan vi, vill vi, vågar vi, diskutera detta i en tid när vi samtidigt vet att affären är pressad? Hur förhåller vi oss till annonsörer och läsare? Vad händer med trovärdigheten om det – medvetet eller omedvetet – sker en sammanblandning av journalistiken och de intressen vi ska granska?
Pressens Samarbetsnämnd – som representerar Journalistförbundet, Publicistklubben, Sveriges Tidskrifter och TU – har inlett en förutsättningslös diskussion om denna viktiga fråga och bjuder in till det första av tre seminarier om textreklam som genomförs under året. Välkomna!
Medverkande:
- Pia Ljungkvist, chefredaktör Aller Media
- Niclas Breimar, tidigare chefredaktör Mitti-tidningarna
- Helene Petersson, riksdagsledamot Socialdemokraterna
- Martin Schori, journalist och författare
- Caroline Cederquist, nyhetschef DN Stockholm.
- Moderator: Ola Sigvardsson, Allmänhetens Pressombudsman
När? Fredag 22 april klockan 09.00 – 10.00 (frukostmacka från 08.30)
Var? Vasagatan 50, Stockholm
Hur? Anmäl ditt intresse senast 15 april till textreklam@sjf.se. Uppge vilken av organisationerna inom Pressens Samarbetsnämnd – Journalistförbundet, Publicistklubben, Tidningsutgivarna eller Sveriges Tidskrifter – du tillhör. Eller anmäl dig även om du inte tillhör någon av organisationerna, men ändå är intresserad. Du kommer att få bekräftelse per mejl om du fått plats på seminariet.
Bli medlem i Publicistklubben
Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.