PK-debatt: Metro, Mattsson & miljonerna

Av: Anna Gullberg 26 augusti 2019

Dags för höstpremiär av PK-debatt, boka in måndagskvällen 2 september i nya lokalen Södra Teatern. Publicistklubben har ett späckat program med en rad aktuella medieprofiler från avgångne chefredaktören Thomas Mattsson till nyblivne chefredaktören Christen Ager-Hanssen som medverkande. Missa inte!

ev. bild

Metro - framgångssagan som kraschade

Under sina glansdagar hade gratistidningen 18 miljoner läsare i 23 länder världen över. För en knapp månad sedan gick Metro i graven och hela Stockholmsredaktionen fick sparken. 

“Journalister passar inte in i Metros affärsplan”, hävdar tidningens ägare och vd Christen Ager-Hanssen som tog nedläggningsbeslutet. Samtidigt har han själv tagit uppgiften som chefredaktör och ansvarig utgivare för Metro. På Publicistklubbens scen möter han nu grundaren Robert Braunerhielm och Pelle Törnberg, före detta koncernchef, som var med och gjorde Metro till en framgångsmaskin under papperstidningens glansdagar.

Vad gick snett? Kan idén om att sälja debattplats i omstöpt Metro funka? Och vad ska andra kämpande tidningar göra för att komma på fötter i ett allt kargare medielandskap?

Anna Körnung, chefredaktör för Lokaltidningen Mitt i, som just räddats från konkurs och Åsa Larsson, som skapade en innovativ journalistisk produkt i Metros Viralgranskaren ger sin syn på saken.

Fick publicisten kicken?

Men först på scen i Publicistklubbens första höstdebatt - Thomas Mattsson. Hyllad och hatad - och en av vår tids mest energiska publicister. 

Efter tio år som chefredaktör och över en kvarts sekel på Expressen totalt, klev Thomas Mattsson av sin post i somras. 

Fick han sparken? Dagens Media påstår det i en stort uppslagen artikel, men själv vill han inte gå in på skälen och bekräfta uppgifterna. Vad tycker Mattsson idag om sin supersatsning på kvällstidnings-tv, prisbelönt men ifrågasatt för den höga kostnaden? Och vilket blir hans nästa projekt? För ingen tror att Mattsson kan hålla sig ifrån journalistiken särskilt länge.

 Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg, själv verksam på gamla konkurrenten Aftonbladet, frågar Thomas Mattsson om hur det egentligen gick till när han slutade på Expressen.

Kvällens panel:

Thomas Mattsson, tidigare chefredaktör Expressen och grundare till Metro-konkurrenten Stockholm News

Christen Ager-Hanssen, vd, ägare och ansvarig utgivare, Metro (med i debatten på länk från London)

Robert Braunerhielm, grundare, Metro

Pelle Törnberg, tidigare vd och koncernchef, Metro International

Åsa Larsson, grundare, Metros Viralgranskaren

Anna Körnung, chefredaktör lokaltidningen Mitt i

Debattledare: Robert Aschberg, ordförande i Publicistklubben 

Måndagen den 2 september, Södra Teatern, Mosebacke torg 1, Stockholm.

Dörrarna öppnar 17:30. Debatten drar igång kl 18:30. Mat och dryck serveras.

Bli medlem i Publicistklubben

Publicistklubben har nyligen fördelat drygt två miljoner kronor i stipendier. Vill du i framtiden vara med och dela på dessa behöver du vara medlem.